La cèdula d’habitabilitat és l’acte administratiu, contingut en un document específic anomenat així, en virtut del qual s’acredita que un habitatge compleix les condicions de qualitat que preveuen la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l’habitatge, i el Decret 55/2009 i, per tant, és apte per ser destinat a residència humana. La cèdula d’habitabilitat l’atorga la Generalitat de Catalunya basant-se, entre altres documents, si escau, en el certificat d’habitabilitat emes per un tècnic, arquitecte o arquitecte tècnic.
![]() |
Model de sol·licitud i certificat d'habitabilitat |
L’habitabilitat dels habitatges està regulada a Catalunya pel Decret 55/2009, de 7 d’abril, sobre les condicions d’habitabilitat dels habitatges i la cèdula d’habitabilitat.
La cèdula és necessària per a qualsevol tràmit referent a l’habitatge, com ara compravenda i lloguer, però també per a la contractació dels subministraments de l’habitatge: aigua, gas i electricitat (Ordre del 8 d’octubre de 1984 i article 26 de la Llei 18/2007), independentment que en el supòsit d’habitatges de nova ocupació (inclou la subdivisió i el canvi d’ús) també tinguin que disposar de la llicència municipal de primera ocupació, tal com preveu l’article 236.2 del Decret 305/2006, de 18 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei d’urbanisme.
La cèdula d’habitabilitat, tant per a l’habitatge nou com per a l’usat, té una vigència de 15 anys durant els quals qualsevol canvi d’usuari o de propietat, contractació de serveis, etc., es pot realitzar amb la cèdula vigent. Passats 15 anys des de la seva expedició s’haurà de tramitar novament, independentment que hi hagi o no canvi d’ocupant.
La Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge de la Generalitat de Catalunya ( com a exepcció a l'obligació general que per transmetre o cedir l'ús d'habitatges s'ha de disposar de cèdula d'habitabilitat ) estableix a l'article 132a que, "només en el supòsit de transmissió d'habitatges que no siguin de nova construcció, els adquirents poden exonerar de manera expressa aquesta obligació dels transmitents sempre que, per mitjà d'un informe emès per un tècnic competent, s'acrediti que l'habitatge pot obtenir la cèdula d'habitabilitat després de l'execució de les obres de rehabilitació".
Quan un habitatge no compleixi el Decret d'habitabilitat, el tècnic podrà complimentar i signar, a petició del propietari, l'informe de transmissió, sempre que s'hagi constatat la condició registral i/o administrativa com a habitatge i s'hi puguin fer obres de rehabilitació per adequar-lo a les exigències del Decret d'habitabilitat. Aquest informe (només en el cas que no hi hagi emesa una cèdula d'habitabilitat vigent), el demanaran els notaris abans d'autoritzar la subscripció d'un acte de transmissió d'habitatge usat.
Quan després d'una inspecció a un habitatge, aquest no compleix amb el Decret d'habitabilitat i a més no s'hi puguin fer obres de reforma per tal d'adequar-lo als requisits de la normativa, el tècnic no podrà emetre el certificat d'habitabilitat ni l'informe de transmissió.
Els treballs comprenen
• Comprovació de les condicions d’habitabilitat establertes en la normativa d’habitabilitat vigent.
• Amidament dels espais interiors de l’habitatge i càlcul de la seva superfície útil interior, segons els criteris continguts en l’esmentada normativa d’habitabilitat vigent.
• Càlcul de l’ocupació màxima recomanada d’acord amb els paràmetres establerts per la normativa d’habitabilitat vigent.
• Elaboració del certificat segons model oficial.
• Amidament dels espais interiors de l’habitatge i càlcul de la seva superfície útil interior, segons els criteris continguts en l’esmentada normativa d’habitabilitat vigent.
• Càlcul de l’ocupació màxima recomanada d’acord amb els paràmetres establerts per la normativa d’habitabilitat vigent.
• Elaboració del certificat segons model oficial.
• Tramitació de la sol·licitud de la cèdula davant l'administració.